ההחלטה התקדימית של קוריאה להחרים את אולימפיאדת הפנים של אסיה בעקבות מחלוקת בנושא eSports

הוועד האולימפי האסייתי הכריז לפני מספר חודשים על השתלבות ענף הספורט האלקטרוני באולימפיאדת ה-AIMAG הקרובה (Asian Indoor and Martial Arts Games, המשחקים האסייאתים באמנויות הלחימה וספורט-פנימי), אך כעת קוריאה החליטה שלא להשתתף בתחרות הספורט-האלקטרוני שמארח הארגון במסגרת התחרות, בעקבות מעורבותה של חברת Alisports המסחרית.

התאחדות הספורט האלקטרוני בקוריאה הדרומית (Korean e-Sports Association), שנחשבת להתאחדות הגיימינג התחרותי הלאומית הבכירה ביותר בעולם, מסרה בהודעה פומבית לוועד האולימפי האסייאתי כי לא תשתתף בתחרות ה-eSports שהוא מארגן.

הוועד האולימפי האסייאתי (OCA) פרסם לאחרונה כי באירוע ה-AIMAG הקרוב, שיתקיים בטורקמניסטן, תתקיים תחרות ספורט-אלקטרוני. הידיעה הכתה גלים בעולם הגיימרים והספורט האלקטרוני, שכן מהלך שיתחיל בתחרות ה-AIMAG, שנחשבת לאירוע אולימפי לכל דבר, יכול להסתיים בהכללתו של הענף באולימפיאדה.

בעת ההכרזה על המהלך, הארגון ציין כי התחרות תתקיים ע"י ארגון בשם "Asian e-Sports Federation" (הפדרציה האסייתית לספורט-אלקטרוני), ארגון שטרם הוכרז על ייסודו ושאף אחד מעולם לא שמע עליו, ובשיתוף החברה המסחרית Alisports שבבעלות הענקית הסינית עליבאבא.

ההחלטה הזו הפתיעה רבים בתעשיית הספורט האלקטרוני, מהסיבה הפשוטה שהפדרציה הבינ"ל לספורט-אלקטרוני (IeSF, International eSports Federation), שבה חברה גם ישראל, היא הפדרציה הרשומה המייצגת את ענף הספורט האלקטרוני בוועד האולימפי האסייתי. אם כך, מדוע שהוועד האולימפי יחליט שדווקא פדרציה אסייתית עלומה וחברה בעלת אינטרס מסחרי מובהק יארגנו את התחרות במקום הפדרציה?

בקוריאה הופתעו לגלות שהם אמורים לפעול תחת ההוראות של חברה מסחרית, ולא להפך, ושהיחס לענף הספורט האלקטרוני הוא כאל תרגיל שיווקי שנועד לגרום לצעירים לצפות באירוע, ולא כאל ענף ספורט בעל צרכים ודרישות, ובעל אתלטים מקצועיים שעליהם יש להגן.

התאחדות הגיימינג התחרותי הקוריאנית. KESPA

"באופן כללי, כדי לנהל תחרות ספורט בכל ענף באירוע כמו AIMAG, נדרשות לפחות 2-3 שנים כדי לבחור את הדיסציפלינות [כותרים] הספציפיות לתחרות, לרשום ולבחור את הנבחרת הלאומית שתייצג את המדינה בתחרות ולתאם זאת מול הוועד האולימפי המקומי, לקבל איזושהי אסמכתא מצד פדרציית ספורט בינ"ל שהתחרות מתקיימת כהלכה. חשוב מאוד לקבל את ההסכמה של לפחות רוב המדינות שעתידות להשתתף בתחרות בקשר לכותרים שישוחקו בה, כדי שכולם יוכלו להתכונן לתחרות באופן שווה והוגן, ולאפשר לשחקנים המתחרים לשחק בסביבה שמאפשרת אימונים והשתתפות ברמה הגבוהה ביותר. באופן מפתיע," כך לשון ההודעה, "באירוע ה-AIMAG הקרוב חסרים כל הדברים הללו, ובמיוחד חוסר ההסכמה באשר לכותרים שנבחרו לתחרות שלא תואמו עם ההתאחדויות, ואף לא עם המתחרים עצמם."

מתוך כך, החליטו בהתאחדות הקוריאנית לבטל את השתתפות קוריאה באירוע. קוריאה היא מעצמת גיימינג עולמית ונחשבת לבירת הספורט-האלקטרוני העולמית, וחוסר השתתפותה בטורניר שבו היא הייתה צפויה להביא הישגים משמעותיים, יפגע מאוד בתחרות עצמה. הקוריאנים גם קראו לשאר המדינות המשתתפות ב-AIMAG, בכללן מדינות אסייתיות שחברות בפדרציה הבינ"ל לספורט-אלקטרוני, שלא להשתתף בטורניר כדי להגן על המתחרים והאתלטים המשתתפים.

למה זה חשוב לנו?

בטווח המיידי, ההחלטה הקוריאנית האמיצה לא משפיעה על ישראל. הוועד האולימפי הישראלי, ובכלל, כל ארגוני הספורט בארץ חברים בארגונים הרלוונטיים של אירופה, ולא אסיה (הדוגמא הבולטת היא כמובן השתתפותה של ישראל באופ"א – הקונפדרציה האירופאית לכדורגל ולא במקבילתה האסייתית), כך שבאירוע זה ישראל בין כה וכה לא מתכוונת להשתתף.

עם זאת, AIMAG כן הציב תקדים מאוד חשוב לענף: אירוע אולימפי שכולל בתוכו תחרות ספורט-אלקטרוני כאחד מהענפים הרשמיים, ולא רחוק היום שבו המקבילות האמריקאיות, אירופאיות ואפריקאיות יעשו זאת גם. עם זאת, הוא גם הציב תקדים שלילי: התייחסות לענף כתרגיל שיווקי כדי למשוך צופים מבלי להעניק לו את הזכויות וההתייחסות שמגיעה לו כענף ספורט ככלל הענפים. ההחלטה הקוריאנית שצפויה להוביל גם להחלטות דומות במדינות אסייתיות אחרות, באה להתנגד לסוג כזה של התנהלות מול גופי ספורט שלא מבינים את הענף: זהו ענף ספורט לכל דבר וענייןויש להתייחס אליו ככזה.

גם בישראל, התקיימו אירועים ותחרויות ספורט-אלקטרוני ללא מעורבות העמותה וללא מעורבות שום גוף מפקח. אירועים שכאלו מתקיימים מסיבות מסחריות לגיטימיות: צרכים שיווקיים, ואפילו רווח. עם זאת, חשוב להזכיר: העמותה לגיימינג תחרותי בישראל כאן כגוף שמפקח על הענף ומגן על השחקנים, ובעת הזו שבו ענף הספורט האלקטרוני נבנה בישראל עלינו להנחות את הצמיחה שלו כדי שיהיה שקוף, הוגן, ומגן על המתחרים שמשתתפים.

הפדרציה הבינ"ל לספורט אלקטרוני, והתאחדות הגיימינג התחרותי הקוריאנית, הזכירו למארגני ה-AIMAG בדיוק את זה: אם לא תתייחסו לענף הגיימינג התחרותי בהתאם ובשיתוף פעולה מלא עם הארגונים המייצגים את השחקנים המתחרים, תישארו חובבנים לנצח.

מאמר מאת עידו ברוש