סיכום הפורום הישראלי הראשון לספורט אלקטרוני

ביום רביעי 15.05 נערך לראשונה הפורום הישראלי לספורט אלקטרוני ביוזמת העמותה לגיימינג תחרותי ובהפקת חברת "אנשים ומחשבים". הפורום הוא הכנס הבינ"ל הראשון מסוגו שנערך בישראל בנושא ספורט אלקטרוני ובו השתתפו כ-100 מבקרים הכוללים אנשי תעשייה, נציגי ממשל, רשויות ומועדוני ספורט, שחקנים מקצועיים, משקיעים ויזמים.

הפורום הישראלי לספורט אלקטרוני: דברי הפתיחה
תמונה: ניב קנטור (c)

במסגרת הפורום, שנערך במתחם "BE-ALL" אלון בחסות התנועה העולמית מכבי וחברת Playtika, דוברים המייצגים את כלל בעלי העניין בענף הספורט האלקטרוני החל מהזווית הטכנולוגית והיזמית וכלה בזווית הרגולטורית, הציגו את קשת האתגרים המוצבים לפני התעשייה כיום.

תעשיית הספורט האלקטרוני היא אחת התעשיות הצומחות הכי מהר בעולם. בשנה החולפת היא הניבה שוק של 1.1 מיליארד דולרים", כך אמר עידו ברוש, יו"ר העמותה, במסגרת דברי הפתיחה. לדברי ברוש, "ישראל היא מעצמת היי-טק וטכנולוגיה ולכן זהו מהלך טבעי לקדם אותה למעמד מוביל בענף הספורט התחרותי של המחר, ספורט אלקטרוני". "תארו לכם", אמר ברוש, "עולם בלא מגבלות כלשהן, בלא הבדלי מיגדר, צבע עור, נכות, או גבולות כלשהם. העולם הזה כבר קיים, במרחב הסייבר, באינטרנט. זהו עולם בו כולנו יכולים לגלוש בחופשיות, באמצעות הרשת המחברת את רוב תושבי כדור הארץ".

כיצד נראה ענף ספורט במרחב הסייבר?

עידו ברוש, יו"ר העמותה

בענף הספורט האלקטרוני, ציין ברוש, "יש הרבה קבוצות מקצועיות, תחרויות, גיימרים אשר מתאמנים שעות וימים, ועושים זאת בצמוד למאמן כושר, פסיכולוג ותזונאי – כי לא ניתן להתרכז ולשחק בצורה המיטבית, בלא כושר פיסי. ההבדל היחידי הוא שענף ספורט זה מתקיים במחשב".

על מנת לנהל ענף ספורט, הסביר, "נדרש איגוד מארגן. העמותה לגיימינג תחרותי הופכת בהדרגה לאיגוד שכזה בשיתוף משרד התרבות והספורט ובהתאם לנהלים המקובלים בספורט בארץ. לפני עשור הקימו תשע מדינות את הפדרציה העולמית לספורט אלקטרוני, IESF. העמותה לגיימינג תחרותי בישראל הוקמה ב-2010 ובעקבות הקמתה היא נכנסה לפדרציה העולמית". לדבריו, "אנו עורכים אליפות שנתית כל שנה, כשבכל פעם היא ממוקמת בעיר מארחת אחרת. השנה התחרות תיערך בהרצליה. המנצחים כבכל שנה יזכו להשתתף בנבחרת ישראל בגיימינג ויטוסו לייצג את המדינה בתחרות העולמית שתתקיים השנה בסיאול – דרום קוריאה".

"אנו פה על מנת למסד ולעגן את ענף הגיימינג בישראל", ציין ברוש, "אנו מאגדים את השחקנים; אנו יוצרים תקנון, חוקה וחוקים לגיימינג, לכל הטורנירים הרשמיים, על מנת שלא תהיינה הפתעות. יש לנו תוכניות לאימון ולהסמכות כוח אדם מקצועי. כיום אנו עורכים כבר הסמכות לשופטים ובעתיד – נערוך הסמכות שכאלו למאמנים. אנו מארחים את אליפות ישראל לתחום ומנהלים את נבחרת ישראל לגיימינג בתחרויות בינלאומיות".

"אנו יוצרים ענף ספורט חדש בישראל", סיכם ברוש, "ספורט אלקטרוני הוא לא רק ענף ספורט עתידי – אלא תעשייה אשר מובילה את החדשנות בגיימינג. אנו פועלים על מנת לקדם את התחום מול משרד התרבות והספורט. הדבר יתרום להעצמת התחרותיות והספורטיביות בישראל. נתמודד על הזכות לארח את התחרות העולמית בישראל בשנת 2020".

"הספורט של הדור הבא דורש פתרונות מהדור הבא"

במסגרת הפורום התקיים פאנל בנושא טכנולוגיה בספורט אלקטרוני, שדן בפתרונות הטכנולוגיים של חברות הייטק וסטארטאפים, במיוחד מהשוק הישראלי, המעניקים לשחקנים, קבוצות, מארגני טורנירים, פדרציות ספורט אלקטרוני, מפתחות משחקים ומפיצות, כלים טכנולוגיים לטיפול באתגרים הנובעים מניהול ענף הספורט מהדור הבא. את הפאנל אירח יואב סוכן ובו השתתפו עו"ד טל יצחק-רון, מנכ"ל משרד עורכי הדין טל רון, דריהם ושות' וכן יו"ר עמותת המשחקים הדיגיטליים GameIS, גיא בן-דוב.

לאחר מכן התקיים פאנל מרתק בנושא השקעות במרחב הספורט האלקטרוני, בייחוד עבור סטארטאפים צעירים הפועלים בתחום ומשקיעים שמתחילים להבין את הפוטנציאל הטמון בחברות הפועלים בענף. נקודת המבט של המשקיעים הועברה על ידי קווין בקספלר, מנכ"ל קבוצת ההשקעות Remagine Ventures אשר מתמקדת, בין היתר, בענף ההשקעות בספורט אלקטרוני. את נקודת המבט של היזמים הציג אור בריגה, מנכ"ל חברת Novos המפתחת פתרונות טכנולוגיים לאימון שחקנים בעולם הגיימינג והספורט האלקטרוני.

הדרך לאולימפיאדה עוברת במכביה

בשנים האחרונות החלה התקשורת העולמית לסקר את העניין ההולך והגובר של גופי ספורט בינ"ל, ארגונים ממשלתיים ומשרדי ספורט לאומיים להכיר ולאמץ את ענף הספורט האלקטרוני ולהכניסו לרשימת הענפים האולימפיים. עם זאת, האתגר המרכזי העומד בפני הענף הוא שכיום רוב התחרויות והארגונים נמצאים בידיים פרטיות, כמו גם המשחקים עצמם אשר שייכים למפיצות.

על מנת להתגבר על אתגר זה ולאחד את כל הגופים העוסקים בנושא הוקמה "הפדרציה הבינ"ל לספורט אלקטרוני" (International Esports Federation – IESF) אותה הציג בפורום הישראלי מנכ"ל הפדרציה, ליאופולד צ'ונג, שהגיע להשתתף בכנס מקוריאה הדרומית. במסגרת ההרצאה הוסבר כי הפדרציה אינה מתיימרת "להחליף" את המארגנים הפרטיים – אלא מתכוננת לשחק תפקיד חשוב הרבה יותר: ייצוג והגנה על האינטרסים של השחקנים המשתתפים, וכמו כן לשמש כגוף המרכזי המתאם בין גופי הממשל והוועד האולימפי לבין בעלי העניין, מארגני התחרויות ומחזיקי הקניין הרוחני הרלוונטיים. בכך, יוצרת הפדרציה אקו-סיסטם לתעשייה ומהווה גורם מאחד חיוני בענף שכיום מתנהל בצורה מבוזרת.

לאחר מכן התקיים פאנל בנושא תפקידן של פדרציות ספורט לאומיות בהשתתפות נציגים ממגוון רחב של פדרציות ממדינות שונות באירופה: יו"ר העמותה, עידו ברוש, אשר ייצג את ישראל; האנס יאגנו, נשיא הפדרציה הגרמנית לספורט אלקטרוני; אדם באקלין, דירקטור בפדרציית הספורט האלקטרוני השוודית; איבון שיר, סמנכ"לית תקשורת באיגוד הספורט האלקטרוני האוסטרי; וסמי אורפלי, סמנכ"ל יחסי חוץ ודירקטור באיגוד הגיימינג התחרותי בצרפת.

הפאנל המסכם של החלק השני של הפורום עסק בנושא השילוב של ענף הספורט האלקטרוני באירוע ספורט בינ"ל כגון האולימפיאדה. בפאנל השתתפו נשיא הפדרציה הבינ"ל לספורט אלקטרוני, קולין וובסטר; מנכ"ל המכביה, מר רואי הסינג; היועץ המשפטי של העמותה לגיימינג תחרותי ושותף במשרד רון-גזית רוטנברג ושות', עו"ד בועז סיטי המומחה לדיני ספורט בארץ ובאירופה; ועידן גלזר, אלוף ישראל ב- Hearthstone לשנת 2017 ושחקן ישראלי רשום בעמותה שהשתתף בטורנירים בינלאומיים בכותר.

הפאנל העניק הצצה נדירה לנקודת המבט של ארגון ספורט בינ"ל בכיר – מכבי התנועה העולמית, אשר מארגן את המכביה, שהיא אירוע הספורט השלישי בגודלו בעולם (אחרי האולימפיאדה והאוניברסיאדה). ע"פ מנכ"ל המכביה רואי הסינג, ענף הספורט האלקטרוני הוא "דרך מצוינת להגיע לקהל חדש וצעיר אשר חולק את הערכים של תנועת מכבי ואת ערכי הספורט, אך נמצא בספורט החדש – הספורט האלקטרוני." עם זאת, לפחות ככל שמדובר באולימפיאדה, התהליך עשוי לקחת עוד קצת זמן. ע"פ עו"ד בועז סיטי – "הוועד האולימפי העולמי עדיין לא מבין את הפוטנציאל של הספורט האלקטרוני ומסתכל כיום בעיקר על משחקים שמהווים סימולציית ספורט [כמו גולף 3D במציאות מדומה]. לכן הגופים הפועלים בענף צריכים להמשיך לעשות את המאמץ להדגיש את ערכי הענף ואת הייחודיות שבו."

מכבי תנועה עולמית החלה בשיתוף פעולה פורה עם העמותה לגיימינג תחרותי לפני מספר חודשים, שחלקו גלוי ורובו נכון להיום עוד חסוי. במסגרת שיתוף הפעולה העניקה מכבי חסות לפורום הישראלי לספורט אלקטרוני, והעמותה לגיימינג תחרותי אירחה סשן בנושא ספורט אלקטרוני בקונגרס מכבי העולמי שנערך מוקדם יותר השבוע בכפר המכביה ברמת גן.

במסגרת שיתוף הפעולה, הוכרז כי מכבי התנועה העולמית והעמותה לגיימינג תחרותי יגישו את ישראל כמועמדת לאירוח אליפות העולם בספורט אלקטרוני 2020.

ביום שלישי 14.5 התקיימה האסיפה הכללית השנתית של העמותה לגיימינג תחרותי, ובה התקיימו בחירות מחודשות למוסדות העמותה – יו"ר, וועד מנהל וכן ועדת ביקורת. במסגרת הבחירות נבחר מחדש יו"ר העמותה עידו ברוש לקדנציה נוספת בת 4 שנים; לוועד העמותה נבחרו יואב סוכן, שכבר כיהן כחבר וועד העמותה, וכן גיל רונן, שעד לפני כן היה מתנדב פעיל בעמותה וכן חבר וועדת הביקורת. במוצאי שבת 18.05 תתקיים ישיבת הוועד הראשונה של הוועד הנכנס ובו יוצגו התכניות להמשך השנה לרבות אליפות ישראל והקמת מוסד לייצוג השחקנים הרשומים בעמותה.

לאלבום התמונות מהפורום הישראלי הראשון לספורט אלקטרוני לחצו כאן